top of page

איך הכי נכון להישקל?

עודכן: 6 בדצמ׳ 2023

החלטת להתחיל תהליך של ירידה במשקל. בשעה טובה ובהצלחה!

לא משנה באיזו דרך בחרת לעשות זאת, מדידת משקל הגוף תהיה בדרך כלל חלק בלתי נפרד ממנה.

הפידבק של השקילה מאד חשוב להבנה שאת בדרך הנכונה, לאמון בתהליך ובעיקר לאמון שלך בעצמך.

אבל האם נכון להישקל בכל מקרה?

ומה אם את כל כך נלחצת מהשקילה אז אולי עדיף לא להישקל בכלל?

ואם החלטת כן להישקל אז איך הכי נכון להישקל? כדאי להישקל כל יום? פעם בשבוע? או אולי פעמיים בשבוע?

כדאי להישקל בבוקר או בערב?

מה הוא היום האידיאלי לשקילה? כדאי בכל יום ראשון או שדווקא בחמישי?

כדאי להישקל במשקל דיגיטלי או אנאלוגי? או שהכי טוב במשקל של הקופת חולים?

איפה כדאי למקם את המשקל בבית?

נושא לכאורה כל כך פשוט אבל מסתבר שהוא הרבה יותר מורכב ממה שחשבת. לשקילה נכונה יש חשיבות רבה להצלחת התהליך ולכן כדאי להכיר ולהבין את כל הגורמים המשפיעים עליה.

נתחיל בפן הפסיכולוגי: האם שקילה מתאימה לכל אחת? התשובה היא חד משמעית: לא!

אם השקילה עצמה גורמת לך לחוש לחץ, מתח וחרדה והתוצאה שאת רואה על הצג מוציאה אותך משלווה ומאיזון ומשפיעה על מצב הרוח שלך בצורה קיצונית אז כנראה שלא כדאי שתישקלי. בסופו של דבר יש דרכים נוספות כדי להבין שירדת במשקל כמו איך הבגדים מונחים עליך, מחמאות מהסביבה, ההרגשה שלך וכו'.

איך הכי נכון להישקל?
איך הכי נכון להישקל?

חשוב תמיד לזכור שתהליך נכון של ירידה במשקל מתמקד בדרך ולא בתוצאה. ואם השקילות גורמות לך להסיט את כל הפוקוס שלך לכוון התוצאה ולא להתמקד בדרך אז מוטב לוותר עליהן.

יחד עם זאת חשוב לציין שהרוב המכריע של הא.נשים כן מתמודדים יפה עם שקילה ובסך הכל היא כלי מצוין למתן פידבק ותמיכה בתהליך של ירידה במשקל.


בפן הפיזיולוגי חשוב להבין שהמשקל שאת רואה על הצג הוא המשקל הכללי של הגוף שכולל את מסת השומן, את מסת השריר ואת כמות הנוזלים שבגוף.

כשאני עולה במשקל האם זה אומר שבוודאות השמנתי (כלומר שהעליתי מסת שומן)? לא בהכרח.

לפעמים זה אומר שהגוף שלי אגר נוזלים או שהעליתי מסת שריר.


אז איך הכי נכון להישקל כדי לקבל שקילה אמינה ומדויקת?

ככלל כל השקילות צריכות להיעשות באותם תנאים, ואלה התנאים שעליהם חשוב להקפיד:

שקילה בבוקר - השקילה הכי מדויקת היא שקילה בבוקר כשמתעוררים. אצל רוב האנשים יהיה הבדל של 1 - 2 ק"ג בין שקילת בוקר לשקילת ערב כתלות במה שאכלנו, שתינו, ביציאות, בשינויים הורמונליים וכו'.

אחרי ביקור בשירותים - חשוב להתרוקן בשירותים אחרי שנת הלילה לפני שעולים על המשקל. ככה לא נשקול את כמות הפסולת שצריכה להתפנות מגופינו.

בלבוש אחיד ועדיף מינימלי - גם הבגדים עצמם שוקלים. לכן הקפידו להישקל תמיד באותו לבוש.

באותם המאזניים - יש הבדלים גדולים בין משקלים שונים. לכן חשוב להישקל כל הזמן באותם המאזניים. אין שום ערך בין השוואת משקל הגוף בין מאזניים אחד לשני. כשמקפידים להישקל כל הזמן באותו המכשיר ניתן להסיק מסקנות נכונות על התהליך.

אל תישקלי בתקופת המחזור החודשי - סביב תקופת המחזור יש שינויים הורמונליים שמשפיעים על רמות הנוזלים בגוף. שינויים אלה משפיעים מאד על מה שתראי על צג המשקל ולכן מומלץ לא להישקל כמה ימים לפני המחזור ובמשך המחזור עצמו.

אכלת חמוצים או רוטב סויה? אל תישקלי למחרת - מזון שמכיל כמות גבוהה של מלח (כמו חמוצים, זיתים, רוטב סויה, רוטב טריאקי, אוכל תאילנדי וכו') גורם להצטברות של נוזלים בגוף שתסיט את מחוג המאזניים לכוון מעלה. אכלת מזון מהסוג שציינתי בערב? חבל שתישקלי בבוקר ולא תביני איך שמרת כל השבוע והמשקל עלה. המתיני יום נוסף ואז תישקלי.

יום חם במיוחד - יכול גם הוא להשפיע על כך שהגוף מנסה להתקרר על ידי אגירת נוזלים (מכירה את זה שביום חם במיוחד הטבעות לא נכנסות? זה הסימן) ולכן המתיני יום נוסף.

יום קבוע בשבוע - בסופי השבוע רוב האנשים נוטים לאכול יותר. לכן שקילה של ימי ראשון בבוקר היא פחות מייצגת. בחרי יום אחר בשבוע להישקל בו. חשוב להתמיד ולהישקל בכל שבוע באותו יום כדי להסיק מסקנות על ירידה שבועית.

לא נשקלים אחרי טיסות ארוכות - במהלך טיסה ארוכה הגוף צובר נוזלים ולכן השקילה תהיה לא מדויקת. המתיני יום ואז הישקלי.

לא נשקלים אחרי ספורט - מכיון שאחרי ספורט יש אובדן נוזלים ולכן השקילה אינה מייצגת את המצב האמיתי.


מהי תדירות השקילה הכי טובה? התשובה לשאלה הזאת אינה חד משמעית. התשובה הנכונה היא מה שטוב עבורך!

יש נשים שמאד אוהבות להישקל כל בוקר. זה נותן להן תחושה של שליטה במצב והן אוהבות לקבל פידבק תכוף ויומיומי להתנהגות שלהן. עבור אותן נשים רק אזכיר שהמשקל שהן רואות לא מייצג רק את מסת השומן שלהן (מסת השומן לא משתנה במהירות יומיומית) אלא הן רואות הרבה פעמים שינויים שמושפעים מרמת הנוזלים בגוף ולכן אין צורך לקפוץ מיד למסקנות.

התדירות המומלצת כדי לראות על הצג מספר שניתן להסיק ממנו מסקנות על ירידה במסת השומן היא שקילה של פעם בשבוע.

למי ששקילה של פעם בשבוע לא מספיקה עבורה אמליץ על שקילה של פעמיים בשבוע, כמובן בימים קבועים אבל לא בימים צמודים.


מהו מכשיר המאזניים האידיאלי?

לאנשי מקצוע יש מכשירי מאזניים מאד מדויקים אבל מחירם מאד יקר ובהחלט לא מוצדק ולא נחוץ לרכוש מכשירים כאלה הביתה. לשקילה ביתית ניתן להסתפק במשקלים דיגיטלים או אנאלוגים פשוטים. הדרך לבדוק שהמשקל תקין היא לעלות עליו כמה פעמים באותו זמן כאשר המטרה היא לראות שאין הבדלים משמעותיים במשקלים בכל פעם שנשקלים.


מי לא יכולה להסתפק בשקילה בלבד? מי שעושה פעילות גופנית של בנית מסת שריר. מכיון שאז ייתכן מצב שיש אמנם ירידה במסת השומן אבל במקביל אליה יש גם עליה במסת השריר עד כדי כך שבשקילה רגילה תראי עליה במשקל ומאד תתאכזבי. במקרים כאלה חשוב בנוסף לשקילות גם למדוד היקפים.


איפה כדאי למקם את המאזניים בבית? בבית שבו יש ילדים כדאי מאד להצניע את המאזניים. עם ילדים לא מומלץ לדבר על משקל הגוף ולשתף אותם על תהליך של הרזיה. עם ילדים מדברים על בריאות, וזה שיח שונה לגמרי. לכן, אם יש לך ילדים בבית מקמי את המאזניים בחדר הרחצה שלך במקום מוסתר.


לסיום אזכיר שהמשקל הוא רק התוצאה של התהליך שאת עוברת. התמקדי בדרך, בדרך של אורח חיים בריא, ברכישת הרגלי אכילה ושתיה בריאים, בחשיבה נכונה, בהנאה מהתהליך, בהסתגלות לחיים בריאים אבל לא פחות חשוב קלים ונוחים ליישום - כשכל אלה יקרו המשקל ירד גם בלי שתתמקדי בו כי זאת התוצאה הטבעית של התהליך. כשמתמקדים בדרך מגיעים לתוצאה! וכשמתמקדים רק בתוצאה מפספסים גם את הדרך וגם את התוצאה.


הכותבת היא צביה דיאטנית קלינית, מרצה בכירה ומנחת סדנאות "החוויה שבהרזיה" לירידה במשקל ואורח חיים בריא באמצעות CBT עם נסיון של 26 שנים.


 

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים, טיפים, מתכונים ועוד שלל הפתעות:








bottom of page