מה זה ירקות חינמיים?

עודכן ב: יונ 13

ירקות חינמיים אינו מושג מקצועי. זה מינוח שהוא סלנג אשר בא לומר שמדובר על ירקות שניתן לאכול מהם בלי הגבלה כי אין בהם קלוריות או פחמימות.

בתהליך של אורח חיים בריא וירידה במשקל ידוע שלירקות יש תפקיד של כבוד.

הירקות מספקים לנו עושר תזונתי רב: הם עשירים בויטמינים, במינרלים, בנוגדי חמצון (אנטיאוקסידנטים), בפיטוכימיקלים ובסיבים תזונתיים.

הרכיבים הללו מוסיפים לנו גם לבריאות וגם לתחושת השובע.

נוסיף לזה את העובדה שהם מאד דלים בקלוריות ונקבל שחקנים ראשיים בשמירה על אורח חיים בריא ובירידה במשקל.

כמה מומלץ לאכול מהם? יש מקומות שיאמרו לכם: כמה שיותר!

דעתי על זה קצת שונה:

  1. יותר מדי זה נמאס. אני מכירה הרבה אנשים שלקחו את ההמלצה הזאת למצב קיצוני והפריזו מאד באכילת ירקות והגיעו למצב שמהר מאד נמאס להם לראות ירקות. או כמו שמישהי פעם אמרה לי: "אני מרגישה שגודלות לי אוזניים של ארנבת". מכיון שתהליך של אורח חיים בריא אינו משול לריצת 100 מטר אלא לריצת מרתון, כלומר ההצלחה נמדדת בטווח זמן ארוך, אז חשוב שהתזונה שלנו תהיה מאוזנת, טעימה, מגוונת ונעימה לנו. קיצוניות בכמות של ירקות יכולה לעזור לכם לרדת במשקל בטווח הקצר אבל לא תחזיק מעמד בטווח ארוך.

  2. הגדלת נפח הקיבה. הקיבה שלנו היא שריר. ומכיון שכך אנחנו יכולים להשפיע על הגודל שלה. אכילה מופרזת של ירקות תגדיל גם את נפח הקיבה. נפח קיבה גדול יותר יגרום לנו בהמשך לרעב גדול יותר ולאכילה בכמות גבוהה יותר ומכאן גם ייתכן מצב של עליה במשקל.

  3. גזים וכאבי בטן. הירקות עשירים בסיבים תזונתיים. הסיבים הללו אינם מתפרקים במערכת העיכול שלנו ובמעיים הם מהווים מצע גידול לחיידקים הטובים שלנו. זה מצב מצוין, בריא ומומלץ, רק שחשוב לדעת שבתהליך העיכול של הסיבים על ידי החיידקים נוצרים גזים. הגזים הללו גורמים לאי נוחות ולאנשים רגישים הם יכולים גם לגרום לכאבי בטן.


לכן אני בעד מתינות, הנאה ואיזון. ההמלצות מדברות על לפחות 5 מנות של ירקות ליום.



אז מה הם הירקות?

חשוב להסביר שההתייחסות למה זה ירק היא התייחסות תזונתית בלבד ולא התייחסות בוטנית.

למה הכוונה? קחו לדוגמה את התפוח אדמה. מבחינה בוטנית הוא ירק מכיון שגדל על האדמה אבל מבחינה תזונתית הוא מכיל כמות גבוהה של עמילן ולכן נחשב למקור לפחמימה ולא לירק.


אז קבלו אחר כבוד את רשימת הירקות החינמיים המלאה:

עגבניות

עגבניות שרי

פלפל

מלפפון

כרוב

כרובית

ברוקולי

כרוב ניצנים

צנונית

צנון

קישוא

דלעת

חציל

קולורבי

לפת

חסה

סלרי

כל העלים למיניהם

פטריות

שום

קלח תירס גמדי

שעועית צהובה וירוקה בתרמילים

בצל ירוק

במיה


ישנם כמה ירקות שדומים מבחינה תזונתית יותר לפירות ואלה הם:

גזר

סלק

בצל יבש ובצל סגול

דלעת ערמונים


אילו ירקות אינם חינמיים אלא נחשבים כמקור לפחמימה?

תפוחי אדמה

בטטה

גרעיני תירס


יש הרבה בלבול גם לגבי הקטניות לכן אזכיר אותם כאן ואומר שהן מקור נפלא לחלבון ולפחמימות. הן מכילות שליש חלבון ושני שליש פחמימות. ואלה הן הקטניות:

שעועית

אפונה

עדשים

פול

גרגירי חומוס

סויה

תורמוס


מקווה שבכתבה עשיתי לכם קצת סדר בהבנה של סוגי הירקות השונים.


רוצים לדעת איזה ירק הכי בריא? קראו כאן:

https://www.zviadiet.co.il/post/%D7%9E%D7%94%D7%95-%D7%94%D7%99%D7%A8%D7%A7-%D7%94%D7%9B%D7%99-%D7%91%D7%A8%D7%99%D7%90


הכותבת היא צביה דיאטנית קלינית, מרצה בכירה ומנחת סדנאות


הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים, טיפים, מתכונים ועוד שלל הפתעות:




523 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול