top of page

התפלת מים, השפעותיה על הבריאות ומה מומלץ לעשות?

עודכן: 29 בנוב׳ 2023


כולנו גדלנו וחונכנו במדינת ישראל על משפטים כמו: "ישראל מתייבשת", "חבל על כל טיפה" ודומיהם. למעשה כבר דוד בן גוריון כאשר כיהן כראש הממשלה הראשון הכריז על כך שהצורך במקורות מים נוספים הוא לא רק חיוני אלא גורלי בשביל ישראל. ואכן במשך השנים היה ברור לכולנו שלא יהיה מנוס מהתפלת מים בישראל.

נכון להיום קיימים במדינת ישראל שורה של מתקני התפלה שהפכו אותנו לבלתי תלויים בכמות המשקעים שיורדת

לכאורה זה נשמע פתרון נפלא, אלא שלפתרון הזה יש השפעות על הבריאות שלנו שחשוב שכולנו נכיר.


מים מותפלים הינם מים שמקורם מהים התיכון אשר בתהליך ההתפלה מאבדים מינרלים ויסודות מאד חיוניים לגופינו שהעיקרים שבהם הם המגנזיום והיוד.

מעל 50% מהמים שמגיעים אלינו לברזים הינם מים מותפלים. אחוזים אלה צפויים לגדול עוד במהלך השנים הקרובות.

בנוסף חשוב להבין שהכמות הנמוכה של החומרים הללו אינה רק במי השתיה שלנו אלא היא קיימת גם בכל שרשרת המזון שלנו (בעלי החיים והגידולים החקלאיים שאנחנו אוכלים מושקים גם הם עם מים שדלים במינרלים הללו).

המגנזיום הינו מינרל חיוני שהכרחי לתפקוד התקין של גופינו בכלל ושל הלב בפרט. מחקרים רבים מראים על קשר בין ריכוז נמוך של מגנזיום במי השתיה לבין תחלואה ותמותה ממחלות לב וכלי דם.

מדינת ישראל כבר השכילה להבין שהוספת מגנזיום למי השתיה המותפלים הינה הכרחית ולכן היא מתכננת לעשות זאת בעתיד. כרגע זה עוד לא קורה לצערנו ועדיין לא ברור מתי יקרה.

לפיכך חשוב שנכיר ונדע מה הם המזונות העשירים במגנזיום ונגביר את צריכתם בתזונה היומיומית שלנו.

המזונות העשירים במגנזיום הם:

ירקות, בעיקר ירקות עליים ירוקים, קטניות (שעועית, אפונה, עדשים, פול, חומוס, סויה ותורמוס), אגוזים וגרעינים למינהם (בעיקר גרעיני דלעת, גרעיני פשתן, אגוזי ברזיל, גרעיני חמניה, קשיו, שקדים, בוטנים, אגוזי לוז ואגוזי מלך – הרשימה כתובה לפי סדר יורד), פרג, טחינה גולמית משומשום מלא, דגנים מלאים ומוצריהם (למשל לחם מקמח מלא), בורגול מלא ושיבולת שועל.

כפי שניתן לראות מן הרשימה מדובר במזון גולמי, טבעי ובריא ואכן במדינות מערביות רבות נרשמה ירידה משמעותית בכמות המגנזיום שהאוכלוסיה צורכת עם המעבר לצריכת מזון מעובד.

יש מקום לשקול צריכת תוספי מגנזיום (במיוחד לאוכלוסיות מיוחדות כגון מבוגרים וקשישים שאצלם בנוסף לירידה בצריכת מזונות עשירים במגנזיום יש גם ירידה ביכולת הספיגה שלו במעיים, חולי סוכרת ונוטלי תרופות מסוימות) – ביעוץ עם רופא או דיאטנית קלינית.




היוד קריטי לבריאות האדם בכל שלבי החיים. הוא חיוני לתפקוד תקין של בלוטת התריס במהלך כל החיים ובפרט טרם ובמהלך הריון וההנקה לצורך ההתפתחות התקינה של מוח העובר והיילוד.

כאשר כמות היוד בתזונה שלנו אינה מספקת יש עליה בסיכון לפתח מחלות שקשורות לבלוטת התריס.

כפי שהסברתי קודם במהלך התפלת המים יורד גם ריכוז היוד במים כמעט לאפס. לכן חשוב שנדע מה הם מקורות המזון העיקריים ליוד.

המזונות העשירים ביוד הם:

אצות ים, פירות ים, דגי ים, מוצרי חלב (בעיקר חלב ניגר) וביצים.

האוכלוסיות הנמצאות בסיכון לרמות נמוכות של יוד במזון הן:



· אנשים הנמנעים מדגים ומוצרי חלב (עקב אלרגיה או אי סבילות), צמחונים וטבעונים. (במחקר שבוצע בישראל נמצא שקיים מחסור ביוד גם באוכלוסיה הכללית).

· נשים בגיל הפוריות ואלה המתכננות הריון, נשים בהריון ונשים מניקות

· ילדים

על מנת לבדוק האם אתם נמצאים בסיכון למחסור ביוד יש להתייעץ עם דיאטנית קלינית. חשוב להדגיש שאסור ליטול תוסף של יוד ללא ייעוץ עם דיאטנית קלינית.

על פי המלצת משרד הבריאות הדרך הטובה ביותר להימנע ממחסור ביוד היא החלפה של מלח רגיל במלח מיודד, מבלי להעלות את כמות המלח הנצרך.














אז מים כולנו שותים!

ומה מומלץ לאכול? גם מדינת ישראל פרסמה המלצות לאומיות לתזונה ים תיכונית. על כך בכתבה הבאה:



הכותבת היא צביה דיאטנית קלינית, מרצה בכירה ומנחת סדנאות 26 שנים.


 

הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים, טיפים, מתכונים ועוד שלל הפתעות:



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page