top of page

אכילה רגשית - כשהמלחמה בחוץ מגיעה עד אליך לצלחת...

7 באוקטובר הוא תאריך שייחרט בלב ובזיכרון של כולנו.


מאז 7 באוקטובר כולנו חווים על בסיס יומיומי הצפה של רגשות שליליים כמו לחץ, מתח, חרדה, דאגה, חוסר וודאות ועוד.

כשאנחנו מוצפים ברגשות שליליים הכי טבעי יהיה שנחפש חיבוק, פיצוי ונחמה.

ומי תמיד זמין ונגיש ונמצא שם בשבילינו כדי לעזור לנו לקבל את כל אלה? הסוכרים והפחמימות.

ואז אנחנו מוצאות את עצמינו בדרך למטבח ומשם הדרך קצרה להתחבק עם שוקולד, להתנחם עם ופלים וכדומה.

חשוב להבין שאכילה של סוכרים ופחמימות באמת עושה לנו טוב ברגעים הראשונים, אבל כעבור כמה דקות מגיעות רגשות האשם ומשכיחות מאיתנו במהירות את רגעי האושר וההנאה הקצרים שהיו ...


נשמע לך מוכר?


ככה נראה המעגל האינסופי והמתסכל של האכילה הרגשית.


מאז ה 7 באוקטובר מגיעות אליי לקליניקה נשים רבות עם אכילה רגשית שהתגברה מאד ולכן חשוב לי להעלות כאן את המודעות לנושא האכילה הרגשית ודרכי הטיפול בה.


אכילה רגשית
אכילה רגשית

כדי להסביר בצורה יותר מפורטת מה היא אכילה רגשית אסביר שאכילה רגשית מתייחסת לנטייה של אנשים להשתמש במזון כדרך להתמודד עם רגשותיהם ולנהל אותם, במקום לאכול בתגובה לרעב פיזי. אנשים העוסקים באכילה רגשית משתמשים לרוב באוכל כאמצעי לנחמה, להפגת מתחים או כדרך להקל על רגשות שליליים כמו עצב, חרדה, שעמום או בדידות.


כמה מאפיינים נפוצים של אכילה רגשית כוללים:


1. מופעלת על ידי רגשות: אכילה רגשית נגרמת לרוב על ידי רגשות ספציפיים ולא מרעב פיזי. מתח, עצב, כעס, תסכול, שעמום ועייפות הם טריגרים נפוצים להתחלה של אכילה רגשית.


2. אכילה לא מודעת: אכילה רגשית קשורה לעתים קרובות לאכילה לא מודעת, שבה אנשים עשויים לצרוך כמויות גדולות של מזון מבלי להיות מודעים לחלוטין למה או כמה הם אוכלים.


3. השתוקקות למאכלים ספציפיים: אכילה רגשית מאופיינת בחשקים ספציפיים לסוגים מסוימים של מזונות מנחמים שלרוב עשירים בסוכר ובפחמימות.


4. אשמה או חרטה לאחר מכן: לאחר פרק של אכילה רגשית, רוב האנשים חווים רגשות של אשמה או חרטה על אכילת יתר או על בחירה במזון לא בריא.


5. הקלה זמנית: אכילה רגשית מספקת הקלה זמנית ממצוקה רגשית, אך היא אינה מטפלת בבעיות הרגשיות הבסיסיות שבגללן החלה האכילה הרגשית. כתוצאה מכך, אנשים עשויים למצוא את עצמם לכודים במעגל המתסכל של אכילה רגשית.


חשוב לציין שאכילה רגשית מדי פעם היא התנהגות נפוצה, ואנשים רבים עשויים לפנות לאוכל כנחמה ופיצוי מעת לעת.

כולנו אוכלים אכילה רגשית מדי פעם.

עם זאת, כאשר אכילה רגשית הופכת למנגנון התמודדות תכוף ועיקרי, היא יכולה לתרום לעלייה במשקל ולהשפיע לרעה על הבריאות הפיזית והנפשית כאחד. אם אכילה רגשית קורית לעיתים תכופות ומפריעה למהלך החיים התקין, הטיפול היעיל והמקצועי ביותר לאכילה רגשית יהיה אצל דיאטנית קלינית.

הדיאטנית תלמד אותך להבין מה היא אכילה רגשית, לזהות מתי את אוכלת אכילה רגשית, להבין למה ומתי זה קורה לך יותר ותלמד אותך כלים ומיומנויות שיעזרו לך לפתח אסטרטגיות התמודדות בריאות יותר.

טיפול באכילה רגשית כרוך בהתייחסות להיבטים הרגשיים, ההתנהגותיים והתזונתיים של הנושא.


הכי חשוב ובמיוחד בימים אלה שלא תכעסי על עצמך, לא תחושי אכזבה, תסכול והאשמה עצמית - אלא פני לאשת מקצוע וקבלי טיפול מקצועי ויעיל.


מאחלת לכולנו לחיות בשלום ובטחון - קודם כל עם עצמינו ואחר כך עם הסובבים אותנו.



הכותבת היא צביה, דיאטנית קלינית, מרצה בכירה ומנחת סדנאות "החוויה שבהרזיה" לירידה במשקל ולאורח חיים בריא 26 שנים.


ליצירת קשר: 0546696232


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



הצטרפו לרשימת הדיוור שלי כדי לקבל עדכונים, טיפים, מתכונים ועוד שלל הפתעות:






56 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page