כשהבת שלך מודיעה לך שהיא הופכת להיות צמחונית

לרוב זה לא קורה ביום בהיר אחד, זה תהליך.

היא מפסיקה לאהוב בשר בצורתו הגולמית, לפעמים אף נגעלת ממנו, מרבה להשאיר אותו בצלחת ולאט לאט כבר מפסיקה לשים אותו בצלחת.

המניעים לכך יכולים להיות רבים ומגוונים: אידיאולוגיה ואהבה לבעלי חיים (אצלינו זה קיבל משמעות גדולה כשהכנסנו כלבה הביתה), סרטונים שרצים ברשת, חברות שהפכו לצמחוניות, גועל אמיתי מבשר, רצון להיות בריאה יותר, רזה יותר ועוד.

התופעה הזאת נפוצה יותר אצל בנות אבל כמובן קיימת גם אצל בנים.

אני מכירה אמהות רבות שממש מפחדות מהרגע הזה. כאילו זאת פצצה שמוטלת עליהן באמצע החיים, רעם ביום בהיר. רבות מהן מנסות לשכנע את הילדה לחזור בה ומתקשות להשלים עם המצב וזה יוצר הרבה מתח וחיכוכים בבית.

אני רוצה לשתף אתכם איך זה קרה אצלי בבית ולאן לקחתי את זה. אציין רק שאצלינו בבית כולם אוכלים בשר חוץ מביתי הבכורה, שירן.

יש לי 3 בנות. מאז שהכנסנו הביתה את כלבת המלטז המתוקה שלנו (ללי) ביתי הבכורה שהיתה אז בת 15 התחילה לשאול שאלות כמו: "אמא, מה ההבדל בעצם בין לאכול פולקע של תרנגולת לבין לאכול פולקע של ללי?" שאלות שכמובן השאירו אותי ללא תשובה הגיונית באמת.

ואז באופן הדרגתי ראיתי שהיא פחות ופחות אוכלת את מנות הבשר שמאד מאד אהבה לאכול לפני כן.


בתמונה ללי הכלבה האהובה שלנו


ערב אחד כשישבנו שתינו, שירן ואני, מול הטלויזיה היא אמרה לי: "אמא אני רוצה להגיד לך משהו, אני לסמית!"

אמרה והסתכלה עמוק אל תוך עיניי כדי לראות מה תהיה התגובה שלי.

ישר הבנתי שהיא משתעשעת בעובדה שאולי אתבלבל בין לסמית ללסבית ובוחנת את תגובתי.

מכיוון שאני באה מהתחום ומכירה היטב את המונח לסמית שמשמעותו less meat כלומר אוכלת פחות בשר, מיד עניתי לה בצורה עניינית ושאלתי: "אז מה זה אומר בפועל? כמה פעמים בשבוע כן תאכלי בשר?"

מיד המתח בחדר התפוגג והיא צחקה ואמרה: "חשבתי שתיבהלי"

עניתי לה שאינני נבהלת משום דבר ואני מכבדת אמונות, החלטות, נטיות והעדפות של כל אדם באשר הוא ועל אחת כמה וכמה של בנותיי.

היא מאד העריכה את התשובה, הסיפוק מתשובתי ניכר מיד על פניה והמשכתי הלאה בדבריי.

אמרתי לה שאני אכן מאד מכבדת כל החלטה שלה ואז יצאה ממני הדיאטנית שבי (חחח איך אפשר שלא?!) והסברתי לה שיש לזה מבחינתי כמה משמעויות וגם כמה תנאים.

המשמעויות הן כאלה:

  1. הבשר מספק לגוף שלנו רכיבי תזונה חשובים וחיוניים כמו: חלבון, ברזל, ויטמין B12 ואבץ. מכיון שכך, כשאת מחליטה לוותר עליו בתזונה שלך זה לא אומר שאת פשוט מוותרת עליו וזהו, אלא את חייבת לדאוג שיהיו לך במקומו בצלחת תחליפים מהצומח שיספקו לגופך את הרכיבים הללו.

  2. את נמצאת בעיצומו של גיל ההתבגרות ולכן במיוחד עכשיו יש חשיבות מאד גבוהה לאיכות התזונה שלך.

  3. התחליפים הראויים ביותר לבשר הן הקטניות. קטניות הן: שעועית, אפונה, עדשים, פול, חומוס, סויה ותורמוס. זה אומר מבחינתך שאת צריכה להיות פתוחה לשתף פעולה ולטעום ולהכניס את הקטניות לתפריט שלך בכל יום שאין בו בשר.

  4. כל זה אומר שזה דורש ממני אמא שלך להתחיל ללמוד ולהתנסות במתכונים חדשים וממך כאמור לשתף פעולה ולהיות פתוחה למאכלים חדשים.

  5. אני אעזור לך בשמחה בתנאי שלא תתחילי לנהל פה בבית הרצאות, הטפות, ביקורות ושום נימה מסיונרית לאחיות שלך.

  6. אנחנו נכבד אותך ואת תכבדי אותנו ולא תצרי סיטואציה שאת לא יושבת איתנו לאכול ביחד בשולחן רק בגלל שאנחנו אוכלים בשר.

  7. כצמחונית תצטרכי לבצע מדי שנה בדיקות דם. סביר מאד שעם הזמן יתגלו חסרים תזונתיים ותצטרכי לקחת תוספי תזונה בהתאם.

יאמר לזכותה שהיא הסכימה עם כל אחד מהסעיפים בלי שום בעיה. וכך יצאנו ביחד לדרך חדשה. מיותר לציין שמהר מאד ה less meat הפכה לצמחונות.


ועכשיו אני רוצה לשתף אתכם לאן השינוי הזה לקח אותנו, את כל שאר בני המשפחה ואיפה אנחנו היום.

וכאן אני חייבת לשתף בעוד כמה תובנות מהעולם המקצועי שלי:

ההמלצות התזונתיות הלאומיות שלנו במדינת ישראל הן לתזונה ים תיכונית. תזונה ים תיכונית נמצאה במחקרים רבים כתזונה הטובה ביותר לבריאות הלב, למניעת סוכרת, לשיפור בשומני הדם, לירידה במשקל, לשיפור בתפקודי הכבד, למניעת סרטן ולמניעת שטיון (אלצהיימר). מוזמנים לקרוא על כך בכתבה הבאה:https://www.zviadiet.co.il/post/תזונה-ים-תיכונית

לפי עקרונות התזונה הים תיכונית יש העדפה למזונות מן הצומח. התזונה הים תיכונית איננה צמחונית. יש בה דגים, עוף, הודו, מעט בקר אבל מומלץ לפחות פעם בשבוע לאכול בארוחה העיקרית את מנת החלבון מן הצומח. בדומה לטרנד שמוכר לנו כ meatless monday.

מכיוון שבזכות הצמחונות של הבת שלי למדתי להיות יצירתית ולהכין שפע של מתכונים שמכילים חלבון מן הצומח הכנסתי הביתה את הגישה הזאת לכל בני המשפחה, לא חייבים כל יום מנת חלבון מהחי, איכלו לפחות פעם בשבוע בצהריים מנה צמחונית.

הגישה הזאת בריאה ונכונה לכולנו מבחינה תזונתית וכמובן גם חשובה לנו מבחינת קיימות.

זאת הסיבה שבדף המתכונים באתר שלי תמצאו שפע מבורך של מנות צמחוניות טעימות, בריאות וקלות להכנה.

דף המתכונים נמצא בקישור הבא: https://www.zviadiet.co.il/recipes

משתפת כאן חלק מהתמונות של המנות הצמחוניות שמונחות על שולחננו באופן קבוע ומאחלת לכולנו שנדע להיות פתוחים לגישות אחרות ואף לצמוח ולגדול בזכותן.


ירקות מוקפצים עם אבוקדו ולימון
תבשיל טופו ברוטב עגבניות וירקות
מרק אפונה
חומוס עדשים כתומות
מרק חורפי ומפנק


















קציצות עדשים כתומות
תבשיל קינואה, עדשים וירקות
פלאפל עדשים שחורות

103 צפיות
ISRAEL